שחיקה וסטרס אצל הורים

אודות
גידול ילדים זו שמחה אמיתית להורים, אבל חשוב שהורים יהיו מוכנים לרגשות כמו תשישות או שחיקה, במיוחד לאחר הולדת ילד, ולסטרס וחרדה תוך כדי גדילתם של ילדיהם והתנגדותם לעתים לקבל את הדרכת הוריהם. יש זוגות הורים שייחוו את החוויה הקשה מנשוא של אובדן ילד ואת המאבק להירפא מהאובדן.

התמודדות עם שחיקה.
שחיקה לא נגרמת רק מעומסים במקום העבודה. הורות ומצבים שונים בחיים (למשל טיפול באדם חולה או זקן) יכולים להוביל לתשישות, סטרס והצפה רגשית. כשתחושות אלו נשארות ללא הכרה ובדיקה, הן יכולות לגרום לסמפטומים של שחיקה רגשית, מנטלית ופיזית שמובילה לציניות, נרפות, ולעיתים גם לדיכאון.
הורים, כמו כל אדם שחווה שחיקה, עשויים להחביא את הסימפטומים מפחד לסטיגמה או מפחד להיראות לא טובים מספיק או לא חזקים מספיק, אך ללא הכרה בקושי ולמידת דרכי התמודדות איתו, שחיקת אב או אם יכולים להביא לתוצאות מזיקות לכל המשפחה.

עד כמה שכיחה השחיקה ההורית ?
במחקרים שנערכו נמצא שכ-שישים אחוזים מההורים דיווחו שחוו רגשות שחיקה בנקודת זמן כלשהי. רבים מההורים מסרבים להודות שהם שחוקים ולכן גם לא מקבלים עזרה. במקרים רבים אנשים מאמינים שמצופה מהם להיות גיבורי על כשזה מגיע לטיפול בילדיהם אך הם אינם דואגים לעצמם.

מהם הסימנים האפשריים לשחיקה הורית ?
נמצא במחקרים שאחד הסימפטומים במצב של שחיקה הורית הוא מחשבות על בריחה, על איך זה ירגיש להתרחק מהאחריות המשפחתית. רגשות אלו, שנשארים ללא מענה, יכולים להתפתח למצבי הזנחה, ניצול ואפילו נטישה. בנוסף, התחושה של “הורה על אוטומט” ותחושת ניתוק מהילדים יכולות לגרום לילדים להרגיש לא אהובים.

איך ניתן להימנע משחיקה הורית?
לעיתים, דווקא ההורים שהכי מחויבים לתפקידם ההורי הם אלו שנמצאים בסיכון גבוה לשחיקה הורית. הלחץ אותו הורים לעתים מרגישים בחיפוש אחר ההורות האידיאלית יכול לגרום לכך שלעולם לא ירגישו טובים מספיק.
חשוב שהורים ידעו להרגיע קצת פרפקציוניזם, לבסס שגרות יומיות קבועות להורות שלהם ויתחייבו לטפל בעצמם, גם אם לתקופות זמן קצרות. מקורות תמיכה יכולים לעזור להורים להימנע משחיקה הורית.

איך ניתן להתמודד עם שחיקה?
כאשר הורים חווים שחיקה, מחקרים מציעים לצמצם את כמות המטלות הביתיות, לבקש עזרה מחברים או ממשפחה או להביא עזרה בתשלום אם זה מתאפשר. בנוסף, ניתן לתת פחות תשומת לב לדברים מסוימים כגון אבני דרך התפתחותיות, הקפדה יתרה על תזונת הילדים או התעקשות על זמן מסך ולהשקיע את תשומת הלב בזיהוי הנושאים שגורמים להורים את תחושת הסטרס כדי להתמקד בהם.